מחשוב ענן (Cloud computing), הוא שירותי מחשוב הניתנים באמצעות מחשב מרוחק אליו מתחבר המשתמש דרך האינטרנט. מחשוב ענן לעסק מאפשר לארגונים להפעיל מערכות מחשוב במחיר חודשי נמוך ללא צורך בחומרה וברישוי. טכנולוגיות מחשוב ענן הן שם כולל לשירותי מחשוב ותקשורת באמצעות רשת האינטרנט. למה ענן? הביטוי "ענן" מדמה את הצורה הגרפית בה משתמשים על מנת לתאר את הרשת בתרשימי זרימה. ענן מחשוב זו הטכנולוגיה המבוקשת כיום בקרב עסקים וארגונים, כיוון שקל ונכון לנהל ולשמור באמצעותה מידע. באמצעות שיטת גיבוי בענן, ניתן לנהל ולגבות מידע בשטח אחסון ללא גבולות. מי שבחר בשטח אחסון בגודל ספציפי, יוכל לשנות אותו בעת הצורך ולהמשיך לעבות את המידע שברשותו. אין יותר צורך בזיכרונות ניידים, וניתן לגבות מידע על שרת חיצוני שקשור למחשב ולהתחבר אליו מכל מכשיר על מנת לדלות את המידע. במקור, הייעוד הראשוני של מחשוב ענן היה לתת פתרונות גיבוי מידע למשתמשים פרטיים, ועם הזמן, ככל שהטכנולוגיה התפתחה, נכנסה השיטה גם לעסקים ולארגונים. מדובר, למעשה, בפיתוח כוננים וירטואליים, בעיקר של מיקרוסופט ושל גוגל. המשתמש צריך להעלות את הקבצים לענן, על גבי הכונן הווירטואלי, וכאן מסתיימת עבודת הגיבוי שלו. לארגונים ולעסקים בינוניים וגדולים, שירותי מחשוב ענן יכולים לחסוך בהוצאות על כוח אדם ואנרגיה וכמו כן, יופחת העומס הקיים על המחשבים. ספק שנותן שירותי מחשוב ענן, נותן, בין היתר, ללקוחותיו ייעוץ מקצועי בפתרונות מחשוב ענן, ומקיים הדרכות מקצועיות במגוון הטכנולוגיות המובילות.
יתרונות מחשוב ענן
1. אין צורך ברכישת שרתים וברישיונות תוכנה2. לא צריך להעסיק אנשי IT.
3. המידע מגובה ומאובטח.
4. העלאת הקבצים לענן וגיבויים של מקורות המידע בארגון - קלה ומהירה.
5. אין צורך בתחזוקת שרתים
6. עלויות צריכת האנרגיה של החדר השרתים יורדות.
7. עלות שירותי מחשוב הינן קבועה וידועה מראש
8. הגנה וגיבוי של אתר המחשוב 24 שעות ביממה, שבעה ימים בשבוע.
יתרון נוסף הוא שליטת הארגון ממקום אחד מרכזי לכל מה שמותר ואסור למשתמשים בארגון. זאת אומרת, במידה ועולה הצורך לחסום גישת משתמש לנתוני החברה, הפעולה מתבצעת בפעולה אחת, ממקום מרכזי, ללא צורך לזכור יותר מידי סיסמאות וכתובות. מאידך, לפעמים חברה משתמשת בעד 5 תוכנות שונות, ואם מפספסים במקום אחד, הדבר מאפשר לאותו עובד גישה לנתוני הארגון זמן רב לאחר שעזב. יש הגורסים שעל הארגון להתמקד בתוכנה אחת או שתיים בענן לצורך מענה טוב ויעיל לגיבוי בענן, ואילו את ליבת המידע בארגון, להחזיק ולנהל קרוב, בארגון עצמו. חשוב שכל נושא הניהול של התוכנות והשירותים בענן יתנהלו תחת שרותי ה-IT ושירותי המחשוב בארגון שלכם. לא כדאי לעשות זאת לבד.