השיטה שבה ארגונים וחברות, קטנות כגדולות, שוכרות את שירותיהם המקצועיים של חברות חיצוניות לשם ביצוע משימות מקצועיות, קרויה מיקור חוץ. במילים אחרות, מדובר בהוצאת פעילות או תהליך המבוצעים על ידי עובדי הארגון, לספק חיצוני שמתמחה במתן אותם שירותים. מיקור חוץ, או בשמו הלועזי Outsourcing, מסירה מארגון את הצורך להעסיק או לבצע משימות מקצועיות שאינן קשורות ישירות לתחומי הליבה של הארגון ובכך יכול הארגון להשקיע את הזמן והמקצועיות של עובדיו בתחום התמחותו. החברה שנותנת שירותי מיקור חוץ איננה מתחרה עם הארגון הזקוק לשירותיה, אלא באה לקדם אותו ולהיות שותפה להצלחותיו, ובעזרת מיקור החוץ, בעליו של הארגון אינו צריך להתעסק במציאת פתרונות ובלמידה של תחומים הזרים לו. אחד היתרונות של מיקור חוץ הוא צמצום עלויות. כאשר ארגון עובד עם חברה המספקת שירותי מיקור חוץ, הוא מוזיל משמעותית את עלויות העסקת העובד לתוך הארגון.
המאפיינים הייחודיים למיקור חוץ
1. השירות שבמיקור חוץ הוא שירות מתמשך באחריות כוללת של הספק
2. הצורך להעביר, במרבית המקרים, משאבים כגון עובדים ונכסים אחרים לרשות נותן שירותי מיקור החוץ.
3. תמחור שירותי מיקור חוץ נקבע על פי אחת משתי שיטות: מחיר שנתי קבוע מראש או מחיר המותנה בתרומתו של מיקור החוץ לתועלתו של הארגון מזמין השירות.
שרותי מחשוב כמיקור חוץ
בשנים האחרונות, מיקור חוץ של שרותי מחשוב ומערכות מידע הוא הנדרש והנפוץ ביותר על ידי ארגונים וחברות למיניהן והוא כולל בתוכו תחזוקה ותפעול מערכות מידע, שיבוץ טכנאים, שירותי גיבוי, פיתוח/תחזוקת תוכנות תשתית ויישומים, תפעול רשתות תקשורת ועוד.
היתרונות של מיקור חוץ
כפי שצוין, מיקור חוץ בנושאי שירותי מחשוב ומערכות מידע, מאפשר לארגון להתמקד בתחומי התמחותו ולא שורף את זמן אנשי הארגון בהתמקדות בנושאים תפעוליים של מערכות מידע וכך מצמצם בעלויות. דבר נוסף, ארגון שאין ברשות עובדיו הידע הטכנולוגי של מערכות מידע, רצוי שיעסיק אנשי מיקור חוץ שזהו תחום עיסוקם. בארגונים רבים אין את היכולת לגייס צוות מקצועי ברמה גבוהה, או לחלופין, יש צורך במגוון כישורים שאינו מצדיק העסקת עובדים במשרה מלאה. בארגונים מסוימים יש צורך בשכתוב, כתיבה מחדש של מערכות המידע כתוצאה מהחלפת פלטפורמה טכנולוגית, דבר הנכפה לעתים על ידי הספק. במקרים מסוג זה, השימוש במיקור חוץ כמעט בלתי נמנע. מיקור חוץ יכול להוות פתרון לארגונים וחברות אשר אין בהם שביעות רצון מתפקוד האגפים למערכות מידע. זה המקום לציין כי אין מדידה של שביעות רצון המשתמשים בארגונים בהם יש אגפי מערכות מידע פנימיים. באמצעות מיקור חוץ יש לנו האפשרות לחזות את תקציבי המחשוב ויחד עם זאת, לבנות אגף מחשוב מקצועי וברמה גבוהה. בעולם העסקי של ימינו, קיימים מיזוגים ושיתופי פעולה רבים בין ארגונים וחברות, דבר שמעלה על הפרק את האופציה של מיקור חוץ כהזדמנות עסקית.